در کارها و نتایج مرتبط با آن دنبال مقصر نگردیم.

در کارها و نتایج مرتبط با آن دنبال مقصر نگردیم.

در کارها و نتایج مرتبط با آن دنبال مقصر نگردیم.

هر فردی در انجام کارها و مسئولیت هایی که به وی محول شده و یا خود براساس نیاز به آن ها پرداخته، ممکن است به موفقیت و کامیابی دست یابد و یا دچار شکست شود. افراد در مواجه با شکست، برخوردهای گوناگون داشته وموضوع را از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار می دهند.گروهی بدون بررسی و تحلیل دلایل عدم موفقیت،فقط کار و مسیر قبلی را تکرار می کنند. این افراد به دلیل بینش ناکافی در دفعات بعد نیز ممکن است ناکام گردیده و دچار یأس وسرخوردگی گردند. در این مرحله اعتماد به نفس خود را از دست داده و به کمک مسائل ماورائی شکست خود را توجیه می کنند. نمونه ای از این دسته افراد کسانی هستند که خود را بدشانس و بد امتحان و غیره لقب می دهند.

گروه دوم

همان مسیر فوق را طی می کنند؛ اما دلیل شکست خود را در دوستان و خانواده خود جستجو می کنند. این افراد بدین طریق مشکلی بر مشکل خود می افزایند و علاوه بر تخریب بیشتر روحیه خود، حمایت دوستداران و خانواده را نیز از دست می دهند.

این افراد با فرافکنی ، مشکل خود را به دوش دیگران می اندازند تا خود را از زحمت تحلیل مسیر پیموده شده رها سازند! زیرا یادآوری و مرور مسیر طی شده برایشان ناراحت کننده و غم انگیز است.

گروه سوم

هم بدون بررسی مراحل کاری قبلی خود و کسب تجربه، ناکامی خود را با دلایل اجتماعی توجیه می کنند . عواملی مانند استاندارد نبودن سؤالات، سهمیه بندی نامناسب و غیره. بازگو نمودن این مسائل بدین معناست که من علیرغم استعداد ذاتی بالای خود به دلیل واهی موفق به کسب نتیجه مناسب نشده ام! این افراد سعی دارند با ناکامی خود سازش پیدا کنند.

اگر در گروه اول یا همان افراد ماورائی قرار دارید، باید تفکر منفی خود را تغییر دهید تا اعتماد از دست رفته خود را باز پس یابید.

بدین منظور درآزمونی کوچک با برنامه ریزی دقیق و همت بالا شرکت نمایید. حال با کسب اولین نتیجه مناسب وتجربه موفق، خود را فردی دیگر خواهید یافت که می تواند کارهای بزرگتری انجام دهد.

اما اگر در گروه دوم قرار دارید ، لازم است برای به دست آوردن موفقیت دو کار انجام دهید:

کسب آرامش

آنالیز مسیر پیموده و کسب تجربه از خطاهای گذشته برای آنالیز موفق، شما نیاز به آرامش دارید و این آرامش باگذشت و بخشش حاصل می شود؛ بنابراین حتی اگر دوستان و خانواده شما در عدم موفقیت شما تأثیرگذار بوده اند ، همین حالا تمام آ نها را بخشیده و مسئولیت کارهایتان را به عهده بگیرید.

اما اگر در گروه سوم هستید سعی کنید مسائل و مشکلات را همان گونه که هست بپذیرید؛ حتی اگر به فرض تمام مسائلی که شما بازگو می نمایید و آن ها راعامل عدم موفقیت خود می دانید درست باشد، شما باید آن ها را در برنامه خود به گونه ای لحاظ کنید که بتوانید به آهستگی از کنار آن ها به سلامت عبور کنید.

اگر شما خوب درس بخوانید و موفق به کسب نمره و رتبه ای ممتاز بشوید، دیگر هیچ عامل بیرونی نمی تواند مانع شما در رسیدن به رشته دلخواهتان شود؛ پس بهتر است خودمان را بیشتر تقویت کنیم.

اما به یاد داشته باشید که افراد موفق از هر شکستی تجربه اندوزی می کنند و آن را چراغ روشن در مسیر آینده خود می انگارند. پس اگر دچار شکست شدیم بدون رو در بایستی با خود، برگردیم و کارها و روش خود را به صورت دقیق تجزیه و تحلیل کنیم، نواقص خود را دریابیم و آ نها را اصلاح کنیم.

لازم است تمام مسائل را خودتان تجربه کنید؛ اگر تاکنون در آزمون شرکت نکرده اید می توانید از تجربه دوستان و هم کلاسی هایتان استفاده کنید؛ اما تجربه هرکدام از این افراد براساس شرایط خاص خودشان حاصل شده است و تا حدود زیادی قابل استفاده برای شما به صورت کامل نیست. پس بهتر است از تجربه مشاورینی استفاده کنید که در طی سال های متمادی با دانشجویان زیادی مواجه بوده اند و تجربیات آن ها مبتنی بر مشاهدات طولانی مدت آ ن ها می باشد. پس دنبال مقصر نگردیم، آرامش داشته باشیم، مسیر خود را بازنگری کنیم، برای آینده برنامه ریزی کنیم، به موفقیت بیندیشیم و در هر روز،کار همان روز را، خوب و کامل انجام دهیم و از همه مهمتر به اتمام برسانیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *