پوچی،احساسی انسانی است...

پوچی،احساسی انسانی است…

پوچی،احساسی انسانی است… و زمانی رخ می نماید که آدمی در برابر معنای زندگی با خلا مواجه می شود.

وقتی نمی دانیم از زندگی مان چه می خواهیم احساس پوچی می کنیم و نیز زمانی که در میانه زندگی پس از تشکیل خانواده و دارا شدن همسر و فرزند به پایان و مرگ می اندیشیم تردید در جانمان ریشه می دواند و از خود می پرسیم اینهمه چه معنا و فایده ای دارد. اینجا هم احساس پوچی آدمی را در بر می گیرد.

افراد معمولا در دو برهه از زندگی گرفتار احساس پوچی می شوند:

✅ اول در نوجوانی زمانی که در مسئولیت زندگی خود را درک می کنند و از ورای رویاهای کودکی به در آمده سرگشته اند که در این جهان چه کاره اند و چه بایدشان کرد.

✅ دوم در میانسالی که لذت های زندگی را چشیده اند و فانی بودن آنها را دریافته اند و سایه مرگ را در پس نیمه عمر خود  به چشم می بینند.

غیر از این دو نیز در موقعیت هایی آدمی گرفتار احساس پوچی می شود. در مرگ عزیزان وقتی نزدیکان آدمی در چشم به هم زدنی فانی و نیست می شوند؛ در حوادث و فجایعی چون زلزله یا جنگ که هستی انسان و آرزوها و معنای زندگی تحت سلطه امری مقتدرتر از معنا تهی میشود و آدمی کوچکی خود را لمس می کند. همچنین در موقعیت هایی چون ورشکستگی مالی، جدایی عاطفی و طلاق، مهاجرت ناخواسته از کشور، شکست در تحصیل یا در روابط عاطفی.

در تمامی این موارد افراد به فراخور سن و نگرش خود به زندگی و نیز تجربه زیسته دچار احساس پوچی می شوند.

یکی از دلایل احساس پوچی چنین فردی می تواند بیماری روانی یا اختلالی مثل افسردگی باشد. دلیل دیگر می تواند نبود یک سیستم پشتیبانی عاطفی در گذشته یا حال باشد؛ یعنی در گذشته از سوی والدین به اندازه کافی بار عاطفی دریافت نشده یا در حال حاضر از سوی کسی دوست داشته نمی شود.

دلیل دیگر می تواند سوءِ مصرف مواد مخدر یا دارو یا وابستگی به الکل باشد که پس از مدتی و طی شدن دوران سرخوشی و ایجاد وابستگی منجر به احساس پوچی در فرد می شود.

همچنین درگیر شدن بیش از حد در شبکه های اجتماعی و سایت های خبری نیز می تواند دلیل دیگر احساس پوچی باشد.

شبکه های اجتماعی؛ مانند اینستاگرام و دیدن روزانه تصاویر و ویدئوهای افرادی که ظاهرا شاد و خوشحالند می تواند در برخی افراد منجر به از دست دادن حس ارزشمندی شود.

درگیری بیش از حد در اخبار رسانه ها که غالبا منفی هستند نیز می تواند فرد را به نقطه ای برساند که در آن معنایی برای زندگی متصور نشود و دچار تردید بی معنایی و پوچی گردد.

پوچی،احساسی انسانی است… علاوه بر موارد فوق، معانی عمیقی وجود دارد که می تواند زندگی را معنا بخشد…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *